vrijdag 28 juni 2013

De Kroongetuige





De eerste druk van de roman De Kroongetuige kwam uit in 1983. Zelf heb ik de 28e druk gelezen. De Kroongetuige is een boek geschreven door Maarten ’t Hart. Hij is een Nederlandse bioloog en schrijver, die vooral romans schrijft. Voor een volledige biografie en bibliografie over Maarten ’t Hart, klik hier.

Over het boek en de auteur
De Kroongetuige is een roman met de structuur van een thriller en gaat over liefde, jaloezie, een moord en vooral over de relatie tussen Thomas en Leonie dat dreigt stuk te lopen doordat ze geen kinderen hebben. De volgende alinea bevat de door mij gemaakte samenvatting van het boek, maar voor een meer uitgebreide samenvatting is deze site erg handig.


Samenvatting van het verhaal
De farmacoloog Thomas gaat in de week dat zijn vrouw weg is meerdere malen uit met Jenny waar Thomas al een tijdje verliefd op is. Vijf dagen later komen Lambert en Meuldijk, twee agenten, naar zijn huis en ondervragen hem over Jenny. Ze is vermist en Thomas is de laatste persoon die haar levend heeft gezien. Uiteindelijk vinden de agenten de kleren van Jenny in het Medisch-Biologisch Laboratorium, de werkplek van Thomas, welke hierna wordt opgepakt voor de moord op Jenny. Zijn vrouw Leonie wist nog van niks en Thomas moet haar alles uit leggen. Leonie is er van overtuigd dat haar man onschuldig is en zet alles op alles om het te bewijzen. Ze gaat op onderzoek uit en spreekt iedereen die Jenny kende. Langzamerhand komt ze achter het complot en vindt ze het lijk in het laboratorium, maar ze stapt niet naar de politie. Leonie wordt hierdoor de (stille) kroongetuige, vandaar de titel. Uiteindelijk wordt Thomas toch vrijgelaten. De politie en Thomas zien het lijk, maar het is niet Jenny. Het is de vrouw van Robert, een goede vriend van Jenny. Robert en Jenny hebben haar in het lab vermoord, haar kleren daar achtergelaten en zijn gevlucht.


Eigen mening
Tot het einde blijft het onbekend of Thomas werkelijk de moordenaar is van Jenny. Dit houdt de spanning erin. Het feit dat het verhaal niet gaat om de gebeurtenissen zelf, maar om hoe de personages reageren op deze gebeurtenissen, maakt De Kroongetuige ook een erg apart en daardoor goed boek.
Het personage waar ik het best mee kan meeleven was Leonie Kuyper. Zij was erg lief en deed er alles aan om te kunnen bewijzen dat haar man onschuldig was. Dat zou ik zelf ook doen als ik in die positie stond. Thomas vind ik minder leuk. Hij ging vreemd en is vrij koppig. Toch is het laatste dat Thomas doet in het boek, namelijk het krantenartikel over reageerbuisbaby’s aan Leonie laten zien, erg lief.
De thema’s zijn huwelijk en detective. Ik vind deze in dit boek erg goed bij elkaar passen. Een boek dat alleen maar over het huwelijk zou gaan zou erg saai worden. De moordzaak brengt zogezegd leven in het verhaal.


Beeldmateriaal
Een Nederlandse student heeft een trailer gemaakt over De Kroongetuige. De trailer is helaas in het Engels, maar het is toch leuk om het even te kijken.


Recensie
Ik heb geen recensie gelezen voordat ik begon met het lezen van dit boek. Ik wist namelijk al waar het verhaal over ging en ik wist dus dat het onderwerp mij erg aansprak. Ik heb alsnog getracht een recensie te vinden om in mijn blog te plaatsen, maar het is mij niet gelukt. Ik denk dat dit komt doordat De Kroongetuige erg lang geleden was uitgekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten