maandag 17 maart 2014

De vriendschap


De vriendschap is een psychologische roman geschreven door de Nederlandse schrijfster Connie Palmen. Het boek is uitgebracht in 1995 en gaat over de vriendschap tussen Kit en haar vriendin Ara. Op deze site is een uitgebreide samenvatting te lezen. Ook heb ik twee goede recensies gevonden over dit boek: de eerste uit de Trouw en de tweede uit het NRC Handelsblad. Connie Palmen, geboren op 25 november 1955, is een erg belangrijke schrijfster van deze tijd. Ze heeft vele succesvolle romans geschreven en ook enkele prijzen gewonnen. Op haar site kan je wat meer over haar leven lezen.

Kit, of eigenlijk Catharina Buts, is de hoofdpersoon van de roman. In het begin van het verhaal is ze nog maar tien jaar, maar aan het eind van het verhaal al ongeveer achttien. Ze is een klein, tenger meisje met blond haar en groene ogen. Ze komt uit een katholiek gezin en heeft drie grote broers.

Kit is een erg gevoelig persoon. Ze wilt liefde aan iedereen geven en voelt zich zelfs verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen. Als anderen ongelukkig zijn, denkt ze vaak dat het door haar komt en dat ze liever voor hen had moeten zijn. Ze denkt veel na over alle aspecten van het leven en wilt ook het liefst om haar geest begeert worden. Haar uiterlijk is niet zo belangrijk voor haar en ze is bang om zich met haar lichaam open te stellen naar anderen. Ara is de enige die haar mag aanraken.
Kit is erg intelligent. Ze is heel bedreven met de taal. Maar ze is ook erg onzeker en weet niet echt wat ze met haar leven moet. De enige manier waarop ze even los kan gaan zonder zorgen is wanneer ze drinkt. Hierdoor raakt ze verslaafd aan alcohol.
Kit hecht zich snel aan mensen. Dit kan soms tot het obsessieve doorgaan, zoals in het geval met Ara.

Ara (Barbara Callenbach) is twee jaar ouder dan Kit, dus aan het begin van het verhaal 12 jaar oud . Ze is een grote, forse meid maar ze is wel erg knap. Ze heeft donkere, lange haren en lichte, grijze ogen. Ze komt uit een welvaren gezin. Ze heeft zeven zussen en haar ouders scheiden in de loop van het verhaal.

Ara is erg gehecht aan dieren en de natuur. Ze houdt daar nog meer van dan dat ze van mensen houdt. 
Ze gaat veel op haar intuïtie af en gaat vaak op haar gevoel bij het maken van keuzes. Ze is een verstandig persoon.
Ara is rustig een kan goed luisteren, dit is vooral het geval doordat ze dyslexie heeft en daardoor niet zo taalbehendig is. Haar uiterlijk is erg belangrijk voor haar en ze wilt om haar lichaam begeert worden.
Soms kan ze best nors, vervelend en bazig zijn.

Kit en Ara zijn vanaf het begin dat ze elkaar ontmoeten beste vriendinnen. Dit verhaal gaat over hun hechte vriendschap en hoe deze verandert naarmate Kit en Ara ouder worden en opgroeien. 
Ara is altijd al het grote voorbeeld van Kit geweest en Kit kijkt erg naar haar op. Ze is erg afhankelijk van Ara. In onderstaande citaat is te zien dat Kit zich ook veel meer hecht aan Ara dan andersom.

"'Ik wil dit niet', zei ze. 'Ik wil niet dat die dingen over mij ergens opgeschreven staan.' 'Waarom niet?', vroeg ik verbaasd. Eerst zei ze dat ze dat een onprettig idee vond, hoe dan ook. Ik sputterde tegen en zei dat het een geheim was en dat ik het nooit aan iemand anders liet zien en dat ze me alles moest vertellen, want anders kon ik haar niet helemaal invullen. 'Ik vertrouw je niet', zei ze toen." (Bladzijde 76)

Als Ara ongeveer 18 is, groeit haar interesse voor jongens welke ze ook regelmatig loopt te versieren. Kit vindt dit heel vervelend. Zij heeft Ara namelijk liever helemaal voor zichzelf. Dit is de obsessieve kant van Kit. Verder in het verhaal beseft Kit dat ze te ver is gegaan in haar liefde voor Ara en neemt ze wat meer afstand. Het volgende citaat bevat een soort keerpunt.

"Drie dagen liet ik niks van mij horen, een record. Mijn schrift raakte boordevol vloeken en verwijten. In een rustigere stemming zette ik mijn grieven genummerd op een rijtje, zodat ik haar voor eens en voor altijd duidelijk zou kunnen maken wat mij dwars zat, als ik haar weer zag. Ik kwam tot zeventien. Zij belde op de ochtend van de vierde dag. Of ik die avond kwam eten. Ik stemde toe, probeerde zo kortaf mogelijk te klinken, horde haar grinniken om die halfslachtige poging en gooide wit van woede de hoorn op de haak, zonder afscheid te nemen.” (Bladzijde 208)


In het derde deel van het boek krijgt Kit voor het eerst een serieuze relatie met een man genaamd Thomas. Ze houdt van hem, maar niet op de manier waarop ze van Ara houdt. Kit begint nu te beseffen dat ze veel te afhankelijk van Ara is geweest en dat ze eigenlijk helemaal geen mening voor zichzelf had. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten